Wednesday, January 5, 2011

PULAU TAWAR IV

Assalamualaikum WBT ...

Berjumpa kita sekali lagi di pagi yang basah ini ... Ramai bertanya kepada aku samada akan banjir atau tidak? Tak pandai aku nak meramalkannya. Seingat aku di tahun 2008, cuaca panas dan cantik di bumi Mengkarak ni tapi banjir tetap melanda ...

Aku pernah merasai keadaan banjir ketika aku di Pulau Tawar. Bagi aku, itu pengalaman yang amat menyeronokan. Aku dah tak ingat kawasan mana yang ampuh dan mana yang tidak. Yang aku ingat, di sebelah hilir sedikit rumah guru tempat aku duduk, air sungai sudah melimpah ke atas jalanraya. Aahhh ... meriah sungguh! Ramai penduduk tempatan menangkap ikan yang terkapar-kapar dan terloncat-loncat di atas jalan. Ada penduduk yang menahan jaring di tepi jalan, di belukar dan semak di situ. Aku ingat, aku tak join sekali. Aku minat tapi mungkin sebab tak ada orang yang nak memelawa aku jadi aku segan sendiri.

Okaylah, baik air, bak ikan ni kita cerita kemudian. Cuma yang aku nak beritau, aku masih ingat ada orang kampong Bukt Rang pernah berseloroh dengan aku macam ni ...

'Aiii cikgu Shah ... Nanti bersisik nanti'

Mmmmm ... macam tu lah kemaruknya aku dengan menangkap ikan ni masa aku duduk di Pulau Tawar. Taknik dan skillsnya semua anak murid aku yang ajar. Nanti kita cerita kemudian ...

Beralih kepada kisah masa aku mula sampai ke SM Pulau Tawar ...

Cikgu Rahman dengan bangganya memperkanlakan aku kepada miss Pulau Tawar yang berkulit puti melepak dan bermata sepet tu. Kalau dia tak pakai baju kurung, soheh aku cakap dia minah Jepun.

"Ada juga orang putih macam ni duduk di kampong?". Jahilnya soalan yang bermain di kepala aku masa tu.

"Shah, ini kerani kita, Engku Wan Shamsukhairi ..." . Mak aiii nama ... Kalau aku tak tengok orangnya, gerenti aku ingat dia lelaki. Dahlah bunyi macam nama jantan, pastu panjang pulak ...

"Call her Wok" cikgu Rahman explained.

"Laaa ... macamana boleh jadi 'Wok' pulak?". Soalan bodoh menyoal aku lagi. Wok pun Woklah asalkan mudah aku nak sebut.

Wok ni aku tengok lemah lembut dan manja sgt orangnya. Tersenyum sokmo. Aku tak lama berbual dengan Wok sebab lepas tu, aku masuk ke bilik cikgu Rahman. Kami berborak-borak lagi. In English tu .... Ecehhh! Apa yang kami borakkan, aku dah lupa.

Tak lama aku di sekolah hari tu. Tak sempat pun tengok rumah guru sebab aku nak balik ke KL semula.

Dalam perjalanan balik, aku banyak termenung dalam bas. Nak tidur pun tak boleh. Aku risau dan takut mengenangkan nasib diri aku yang akan tercampak ke Pulau Tawar tak lama lagi.

Di rumah pun, aku banyak termenung. Macam2 persoalan bermain dalam kepala otak aku. Yang paling aku risaukan ialah tentang bagaimana aku nak menyesuaikan diri dengan masyarakat sekeliling aku nanti. Aku memang orang kampong ... Kampong aku pun ulu juga tapi aku dah terbuang ke Kuala Lumpur sejak aku berumur 7 tahun. Dah berbelas tahun aku di kota. Bersekolah pulak di St John Institution dari sekolah rendah sampai sekolah menengah. Dengan geng2, aku speaking English. Dengan famili di rumah pun. macam tu juga. . Cakap orang Temerloh pun aku dah banyak tak ingat masa tu, inikan pulak nak bercakap bahasa orang Pulau Tawar ... betul nak nangis aku.


Harinya tiba juga untuk aku membawa diri ke Pulau Tawar. Aku pergi naik bas lagi. Aku bawa pakaian dan barang yang penting2 saja. Yang lainnya abang aku janji dia akan hantar kemudian.

Sekali lagi, tiba saja aku di bandar Jerantut, aku perasan ramai mata yang memandang aku. Takut juga aku. Ketara sangat ke aku ni orang luar? Apa yang tak kena dengan penampilan aku? Entahlah. Hanya orang2 tu yang boleh jawab.

Aku naik bas ke Pulau Tawar. Bas kontot je. Aku ingat aku duduk seat yang paling depan. Ada 2 sebab kenapa. Pertama, aku takut tersesat. Kalau duduk depan, senang aku betanya kepada bas driver. Yang keduanya ialah aku takut nak duduk dengan penumpang lain di belakang. Aku takut jadi macam kera sumbang. Maklumlah dalam bas tu, penumpang sibuk berborak sesama mereka. Riuh rendah bunyi. Keh ... Di ... Keh ... Di ....

Dalam bas itu juga aku perasan ada seorang penumpang yang kelihatan macam orang asing juga. Dia berambut ala afro. Berbadan tegap dan lebih kurang seusia aku. Dia duduk di bahagian belakang. Aku nampak saja dia tapi aku tak ambil peduli pun sebab aku terlalu kusyuk masyuk dengan dilema aku sendiri.

Masuk sahaja ke simpang kpg Pulau Tawar, seperti kereta cikgu Rahman, bas pun mula menari gelek sbb nak elak taik lembu tetapi sekali sekala terdengar juga bunyi 'peceetttt' bila tayar bas terkena juga jerangkap samar tu. Maaf aku cakap ya tapi yang aku paling tak tahan masa tu ialah bau taik lembu tu. Aku nak tutup hidung, aku segan pada penumpang lain. Aku tak nak dia orang fikir aku ni mengada-ngada. Mau tak mau, aku terpaksa menahan nafas sajalah. Sebenarnya, aku ni sangat sensitif terhadap bau-bauan sampailah ke sekarang. Bau minyak wangi pun boleh buat aku pening kepala, kekadang tu. Bau asap rokok buat aku lemas tp yang peliknya, bila kau yang merokok, aku tak lemas pulak. Mmmm macam macam ...

O ye ... lagi satu perkara yang aku cemoih sikit masa tu ialah bas tu setiap 5 minit berhenti. Adumakk ... ada saja orang nak turun. Di KL, bas cuma berhenti di bus stands saja. Di Pulau Tawar, mana2 boleh berhenti. Peunumpangnya pulak, kalau boleh, nak bas tu berhenti betul2 depan rumah mereka. Hebat kannn???

Sampai di hadapan SMPT, bas secara otomatik berhenti. Abang drebar tu dah tau aku nak turun di situ. Aku ucap terima kasih banyak2 pada dia dan upahkan dia dengan senyuman paling menggoda aku. Hehehe! Aku pun turun dengan bagasi aku. Rupanya bukan aku sorang saja yang turun. Mamat berambut afro dn berbadan tegap pun turun sekali ...

Siapa agaknya si mamat tu ye ...?

Aku rehat di sini dulu ya. Nak mandi pulak. Dari Subuh tadi aku tak mandi2 lg. Maklumlah hari hujan, cuasa pun sejuk ...

No comments: