Tuesday, January 26, 2010

1st 6 Years Of My Life

Actually, aku tak ingat the early years. Apa yang aku ingat is aku duduk kampong lebih kurang 7 tahun je lepas birthday aku. Lepas tu aku terbuang ke KL.

Ayah meninggal dunia masa aku berumur 3 tahun jadi aku tak ingat kenangan bersama arwah. Yang aku ingat hanya 2 incidents saja. Will tell later ... Aku nak introduce arwah ayah aku dulu.

Arwah ayah adalah guru besar pertama Sekolah Kebangsaan Durian Tawar. Masa tu, kira jawatan arwah, besar dn glamerlah. Tahun 50an, ayah dah pakai kereta ala-ala jip. Walaupun aku tak hidup lagi masa tu, aku tau sebab aku ada tengok gambar dia dan abang-abang aku berposing dengan kereta tu. Arwah ayah aku ni tersangatlah garang orangnya tetapi baik hati, kata orang lagi. Macam akulah juga masa mengajar dulu .. heheh! O ya ... nama arwah ayah aku, Sulaiman bin Satin. Saaa tin. Bukan satin macam jenis kain tu, k. Mr Satin tu keturunan Minangkabau. Aku tak sempat dengan aki Satin ni. Cerita tentang dia dan kaum kerabat dia pun, aku tak tau. Nobody to tell. Arwah ayah meninggal kerana heart attack.

Ok, 2 kenangan bersama arwah ayah yang aku ingat ialah ....

1st, aku ingat ayah dukung aku atas bahu dia dan bawa aku ke tengah sungai Pahang. Masa tu, air surut lah wei ... Kalau air besar, aku pun dah tinggal arwah sekarang ni. Lepas ayah meninggal, arwah mak kata, ayah buang tebiat masa dia bawa aku bersiar-siar di tengah sungai tu. Orang lain tak pernah buat 'kelako gitu', kata mak.

2nd, masa ayah aku disemadikan di kuburannya. Masa nak balik, aku sempat tanya arwah mak aku "ayoh tak basoh ke kene hujan, mok?" Very naive, kan? Budak umur 3 tahun, tahu apa dia?

After that, life went on happily for me. Tidur, bangun, makan, main, mandi di sungai Pahang ... inilah rutin seharian aku. Aku tak tau kesusahan yang arwah mak aku terpaksa lalui hidup sebagai janda muda. O ya ... mak aku 3rd wife arwah ayah. Kira, arwah ayah kawin student dialah. Perangai yang ni, aku tak ikut, k. Age difference antara arwah mak dan arwah ayah memang jauh berbeza. Believe or not, my eldest brother ( dari my 1st mother ) is older than my mother by mothns. Jadi, kira2nya, mak aku ni boleh jadi macam anak kepada ayah akulah, where age is concerned. Terer arwah ayah aku!

In the 7th year of my life, tragedies started happening ... Kalau you all pernah tengok '3 Duri Di Hati Bonda' aku, adalah tragedi2 tu, aku selitkan sikit2. Yang ni, aku cerita laterlah. Dah ngantuk ni. Apapun, thanx for reading. Goodnight ...!


2 comments:

mazru said...

salam pakndak..
hmm..baru tau ckit2 kisah idup PA..oo rupenye citer 3 duri hati bonda te ade terselit kisah disebaliknye yek..hmm mmg sedih cerite te PA..meleleh air mate koi nengoknye...bravo

pakNdak said...

salam ayu ..
citer sebenornye lg sedeh, ayu tp PA trpaksa ubohsuei. x ndok nyinggong org2 tertentu. t;ksh sbb follow blg PA.